ENDRING I FOKUS

Categories Livsstil

Livsstilsendring….. Hva ligger egentlig i det ordet? Hva legger jeg i det ordet? Må det handle om å telle kalorier, tracke macroer og løfte tunge vekter?

Absolutt ikke! Hvis vi deler det opp kan det være lettere å definere det for oss selv.

Vi snakker om livsstil og vi snakker om endring. Et ønske om en livsstilsendring er altså et ønske om å endre en gitt atferd som preger måten vi lever livet vårt på i dag. Og det er den endringen jeg ønsker å fokusere på her på bloggen. Jeg vil ikke være en sånn hardbarka forkjemper for hverken kosthold eller trening, men jeg tror at begge deler er gode og viktige verktøy både i endringsprosessen og som del av en sunn og god livsstil.
Egentlig er vel sannheten den at i det du velger å gjøre en livsstilsendring så er det en livslang prosess, for fristelsen for å falle tilbake i gamle spor vil kunne dukke opp i tankene dine fra tid til annen uavhengig av hvor lenge det er siden du sluttet med eller endret på en gitt atferd. Og det er denne prosessen, denne livslange reisen, jeg synes er så spennende og som jeg skulle ønske jeg kunne være en slags mentor i forhold til.
Hvis jeg analyserer det ønsket og koker det ned til små biter så er vel sannheten den at jeg så sårt savner det å være en aktiv bidragsyter i samfunnet. Kanskje enda mer nå som jeg har kommet meg litt ut i jobb igjen og har blitt betrodd med litt ansvar på jobb, så vil jeg så inderlig gjerne gjøre mer. Klare mer. Så da gjør jeg bloggen til jobben min. Arbeidsstedet mitt. Og jobben jeg skal gjøre er å være en slags mentor for deg som står fast i ambivalens og tankefeller når det kommer til å ta fatt på den endringen du ønsker å gjøre, men kanskje ikke helt tør å tro på at du kan klare.
Om jeg ikke kan tegne opp et tydelig kart for deg, så ønsker jeg i alle fall å forberede deg på det ulendte terrenget du begir deg ut i og trygge deg på at selv om fallhøyden til tider er både stor og bratt, så er den helt ufarlig. Du kommer trolig til å falle noen ganger på veien, og det er helt greit, det viktigste er at du reiser deg igjen og fortsetter fremover. Og jeg vil være her, strekke ut en hånd for å hjelpe deg opp igjen. Så kan vi gå veien videre sammen. Blir du med?

– Klem Cissi

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *