DET GIKK TIL HEL…. DET GITT!

Categories Blogg

Jeg sluttet på Nexium jeg, slik kirurgen sa jeg skulle. Det skulle jeg ikke gjort. Hjelpe meg så dårlig jeg har vært denne uken. Og jeg hadde en følelse av at det ville skje. Neste gang stoler jeg på spesialisten innen feltet og magefølelsen min, heller enn kirurgen. Uten at jeg håper det blir noen neste gang da!

Det viser seg nemlig at gastrolegen hadde rett. Jeg har kronisk betennelse i magesekken som gir magesår om den ikke behandles. Og når jeg da kuttet ut Nexium avsluttet jeg altså behandlingen av en betent magesekk så hva tror du skjedde? Jeg fikk magesår igjen, og det kom helt akutt.

Jeg stortrivdes mandag formiddag og elsket jobben med å tapetsere soverommet. Riktignok var det Birte som sto for det meste av den jobben, men jeg var nå med å holde litt og jeg var ganske så god på å stryke luftbobler ut av tapeten der det trengtes. Gøy var det også! Men mens jeg sto der og jobbet fikk jeg akutte magesmerter. Skikkelige smerter. Jeg gikk rett i knestående og måtte bare legge meg. Det har jeg gjort siden. Lagt altså. Hatt vondt også. Og vært kvalm. Herregud så kvalm jeg har vært. Plutselig måtte jeg ha både kvalmestillende og smertestillende liggende på nattbordet (som for tiden er gulvet nedenfor sengen) så det var tilgjengelig med en gang jeg våknet i løpet av natten. De første par nettene sov jeg knapt for jeg hadde så vondt. 

Jeg kontaktet selvsagt fastlegen, i pasientsky som de foretrekker, men det kunne jeg spart meg. Ingen har svart meg på den e-konsultasjonen enda og det er ikke første gangen det skjer. Arna legekontor er absolutt ikke å anbefale! Heldigvis er jeg nå nr 5 på ventelisten til ny fastlege på et helt annet kontor, i en helt annen bydel, men nok om det. Jeg bare tok en avgjørelse om å begynne på Nexium igjen selv. Jeg fikk tross alt beskjed av gastrolegen i fjor at jeg aldri måtte slutte på Nexium nettopp pga den betente magesekken så jeg tenker at det var en forsvarlig avgjørelse av meg å ta. Og den opprinnelige avtalen med gastrolegen var at når jeg kjente antydning til magesår så skulle jeg doble dosen Nexium i en til to uker så når jeg nå begynte igjen så begynte jeg selvsagt på dobbel dose og nå føler jeg meg endelig bedre. I dag føler jeg meg faktisk nesten helt fin. Men målet om å gå 50km når jeg ikke denne uken. Jeg gikk 50,2km forrige uke, denne uken har jeg foreløpig gått 15,9….. Klarer forhåpentligvis å presse på et par tre kilometer i løpet av kvelden, men noe mer enn det blir det ikke denne uken.

Nå skulle jeg jo egentlig skrive om noe helt annet neste gang jeg tittet innom her, nemlig hva jeg tenker rundt det at jeg har blitt så mye mer engstelig etter operasjonen, men det får jeg spare til neste post. Det har nemlig skjedd noe med meg denne uken som jeg gjerne vil fortelle mer om som en forlengelse til det jeg da skriver om angst og engstelse. Titter du innom med jevne mellomrom så får du det nok med deg! Hvordan har din uke vært?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *