JEG HAR EN LANG VEI Å GÅ

Categories Blogg

Forleden dag tok jeg med meg kameraet og gikk ut på tur i håp om å få tatt noen bra bilder. Jeg var forberedt på at det ville bli mange dårlige, men tenkte at det måtte da bli et og annet som i det minste var brukbart. Der tok jeg skammelig feil. Jeg har kommet helt ut av trening og har en lang vei å gå før jeg igjen er i stand til å ta helt gjennomsnittlige, brukbare amatør bilder.

Ganske tidlig i min “karriere” som hobby fotograf foretrakk jeg å bruke manuelle innstillinger på kameraet. Følte liksom at jeg kunne ta mer kred for de gode bildene når jeg selv hadde stilt inn kameraet på en god måte i forhold til lys og skygger, fokus og de tingene der. Når jeg nå var ute med kameraet igjen rotet jeg fælt med de innstillingene, men sta som jeg er så var det ikke et alternativ å bruke noe annet enn manuell innstilling. Jeg har jo kunnet det så det gjelder bare å friske opp igjen hukommelsen (håper jeg). Komme inn i det igjen.

Nå gikk jeg bare rundt omkring i nærområdet så det var begrenset hvor mange gode eller spennende motiver jeg fant, men det er jo også en del av det å være flink til å ta bilder. Det handler jo også om å se mulighetene, se motivene der andre “bare” ser en fjær, en sykkel, en blomst eller hva det måtte være og å klare å presentere det motivet på en måte som fanger blikket. Det er i hvert fall det jeg ønsker å strekke meg etter.

Da nytter det ikke bare å tenke at “den gamle sykkelen der kan sikkert bli til et kult bilde,” knipse sykkelen og gå videre. For jeg er fortsatt overbevist om at denne sykkelen er et utmerket bra motiv, jeg er bare totalt blottet for den kreativiteten som trengs for å se hvordan jeg skal utnytte det. Men jeg håper at kreativitet er noe som kan trenes opp og at jeg en gang skal komme dit at jeg klarer å tenke utenfor boksen og at det bare sprenger på med ideer når det dukker opp motiver på de mest utenkelige steder. Litt som denne sykkelen som bare sto lent inntil et av bosshusene i borettslaget her, full av siv og grønske.

Med tiden håper jeg at jeg skal komme meg på lengre turer med kameraet, men foreløpig føler jeg meg ikke trygg på å dra særlig langt hjemmefra på egenhånd. Hva jeg er så engstelig for, eller hvorfor vet jeg ikke egentlig, men jeg har noen tanker om det også. De skal jeg dele med deg neste gang jeg titter innom bloggen. 

God helg da dere!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *