ENDELIG NORMALVEKTIG!

Categories Blogg

I 21 år nå har jeg vært overvektig. Både sykelig overvektig og “bare” overvektig. Veien tilbake til normalvektig virket uoverkommelig og på et tidspunkt ga jeg opp å i det hele tatt begynne på den veien. Heldigvis tok jeg til fornuft og gikk etter hvert fra sykelig overvektig til overvektig, men lengre kom jeg liksom ikke. Ikke før mellomgulvsbrokket begynte å lage problemer for meg. For selv om det har vært mye plager og smerter de siste 18 månedene så er det nesten så jeg tenker at det var verdt det, for nå er jeg normalvektig. 

Helt siden plagene begynte og jeg etter hvert fikk i meg mindre og mindre mat så merket jeg jo at vekten gikk nedover. Jeg har hele veien både veiet meg og regnet ut BMI’en min med jevne, eller heller ujevne mellomrom. Når situasjonen først var som den var så kunne jeg jo like godt utnytte den til det fulle og endelig oppnå målet mitt. Det krevde kanskje ikke hardt arbeid i form av å følge en stram diett og et strengt treningsprogram, men det har kostet mye likevel så den bonusen tar jeg i mot med den største takknemlighet. For i går veiet jeg meg igjen og regnet deretter ut BMI og der sto det, svart på hvitt; “din BMI viser at du er normalvektig.” Endelig!

Jeg kommer aldri til å få tilbake den flate magen eller den trente rumpen og de stramme lårene jeg hadde sist jeg var normalvektig, men det gjør ingenting. Det handler ikke om å ha en kropp å vise frem, det handler om helsegevinsten av å ikke lengre være overvektig. Det handler om alt som nå blir lettere, og dermed kjekkere å gjøre fordi jeg ikke bærer på all den unødvendige ekstra vekten. Det handler om en bedre livskvalitet og en mer aktiv hverdag. For når jeg bare er over disse fire ukene hvor jeg ikke får lov å gjøre så mye nå så skal jeg begynne å bevege meg igjen. Jeg skal ta dere med på turer i skog og mark, på fjellet. Jeg skal begynne å trene sammen med dere. Jeg skal komme i form og jeg vil ha deg med meg. Deg som også har gitt opp den veien mot normalvektig igjen. Sammen kan vi klare det. 

Jeg fikk kanskje en kickstart og uventet hjelp på grunn av helseproblemene, men motivasjonen min for å holde en sunn vekt og å få tilbake en sunn kropp er ikke noe mindre av den grunn og den motivasjonen vil jeg dele med deg. Blir du med? 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *