FORSIKTIG START

Categories Blogg

Lørdag var endelig dagen her. Jeg kunne begynne å spise “vanlig” mat igjen. Ikke flytende, ikke most, men mat som faktisk må tygges. Jeg var livredd….

Etter å ha levd tre uker på først flytende og så most mat, skulle jeg for første gang få et ordentlig inntrykk av hvordan det ville være å svelge mat igjen. Svelgevansker er en vanlig komplikasjon etter denne type operasjon og jeg fryktet (som vanlig?) det verste, så jeg begynte veldig forsiktig. Yoghurt med litt frokostblanding i føltes som en trygg start og det var det. Ingen problemer med å svelge det, men jeg tygget lenge og vel på hver eneste bit av frokostblandingen for å være sikker. 

Etter hvert prøvde jeg meg på en brødskive med leverpostei. Uten skorpe. Jeg var så nervøs mens jeg spiste den at jeg rett og slett var dårlig når det måltidet endelig var over, men det var ingen grunn for å være nervøs. Det gikk veldig fint å spise det også.

Enkle middager har jeg også fått i meg. Foreløpig har jeg trådd forsiktig også her så det har gått i pølser og potetsalat, fiskekaker og omelett med ost og pølse i. Jeg skal utvide horisonten etter hvert, men jeg tar det rolig.

Tok opp akkurat det der med middager og sånn med legen min i dag. Jeg måtte inn på en kontroll for da jeg fjernet stripsene fra de fem små snittene etter kikkhull inngrepet var det selvsagt et av de som ikke hadde grodd. Det måtte legen se på så da benyttet jeg sjansen til å spørre. Kan jeg spise hva som helst nå? Når kan jeg ta et glass vin til maten?

Svaret var enkelt. Vær forsiktig i en måned eller to til. Ikke drikk alkohol enda. Helt greit, jeg har ikke det store behovet for å drikke alkohol, men jeg savner å kunne dele en flaske rødvin til et godt måltid med min kjære. Og det skal jeg gjøre igjen, bare ikke helt enda. Først et par tre måneder etter operasjonen kan jeg prøve meg på sterk mat og alkohol. Sterk mat for meg er taco og nachos. Sterkere enn det klarer jeg ikke å spise på grunn av kolitten, men siden det er sterk mat for meg må jeg likevel vente en stund enda. Så da venter jeg og prøver meg frem med mildere retter i mellomtiden. Har fryktelig lyst til å prøve salat, men er redd det blir vanskelig å svelge fordi det vil være vanskelig å tygge den ordentlig før jeg svelger den. Men jeg må jo prøve meg frem. Det er bare en måte å finne ut av det på og det er å spise det. I verste tilfelle setter det seg fast så får jeg jo bare håndtere det på et vis. Om en stund…. Er ikke helt klar for det enda. 

Såret jeg var inne til kontroll med så for øvrig fint ut og vil trolig lukke seg av seg selv med tiden. Det ble satt en kompress på i dag som jeg skal skifte ut med vanlig plastertape i morgen. Ikke noe stort drama der altså.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *