LIVET ETTER OPERASJON – UKE 4

Categories Blogg

Denne uken har vært nesten som en hvilken som helst vanlig uke. Bortsett fra litt små vondter rundt om kring i magen som kommer og går, et sår som ikke har grodd ordentlig enda og litt indre stress i forbindelse med måltider så begynner operasjonen absolutt å slippe taket nå.

Jeg har bare måttet ta en kvalmestillende i løpet av hele uke 4, noe som er en ekstrem forbedring fra de foregående ukene og uten tvil den fremgangen jeg setter mest pris på. Jeg blir fortsatt litt uvel etter jeg har spist, men jeg tror det handler mer om at jeg fortsatt er rimelig nervøs når jeg spiser og rett og slett får en liten reaksjon når måltidet endelig er over. Det er en tidkrevende prosess å spise, men jeg begynner så smått å kose meg med maten igjen selv om jeg også er nervøs gjennom hele måltidet. Jeg satser på at det slipper taket etter hvert det også, jeg har enda ikke opplevd antydning til svelgeproblemer så jeg har jo ikke egentlig grunn til å være nervøs. Det jeg merker er at maten passerer gjennom ventilen litt tregt så jeg kjenner når den “sklir” gjennom og det kan surkle litt nedi der, men ikke sånn at det er plagsomt på noen måte. 

Denne uken har jeg også endelig begynt å gå ordentlige turer med hundene igjen. Jeg kan nå stå opp og gå rett ut på tur med de før jeg spiser frokost slik som jeg alltid har gjort. De første tre ukene ble jeg fort kvalm hvis jeg gikk for lenge uten mat, selv om jeg ikke kjente sultfølelse, men sånn er det ikke lengre. Sultfølelsen er tilbake, men kvalmen uteblir selv om jeg blir sulten.

Det ble også nye negler denne uken. 

Ikke det fineste arbeidet jeg har gjort, og ikke de lengste neglene, men det var kjekt å endelig få gjort det igjen. Kommer nok til å begynne å sette meg ned et par ganger i uken igjen nå med øvehånden min og leke meg litt. Jeg har jo så lyst til å bli bedre på både selve neglestøpingen og dekor, men den veien er fryktelig lang for min del og flink kommer jeg aldri til å bli. Men jeg kan bli bedre enn jeg er og det er godt nok for meg.

Jeg har også vært ute og spist denne uken. Det var en heller ubehagelig opplevelse egentlig, men det var bare fordi at jeg var enda mer redd for at maten skulle sette seg fast når jeg satt ute blant folk og spiste enn når jeg er her hjemme. 

Vi spiste bare en liten, lett lunsj og det var veldig kjekt å føle på det å kunne gjøre det igjen, men samtidig ble jeg veldig stresset av det hele og fikk rett og slett angst av det. Den angsten har kommet litt ut av kontroll i denne prosessen så det er noe jeg må gripe fatt i nå, for sånn vil jeg ikke ha det. Det skal jeg snakke mer om i et eget innlegg for det er mye å si rundt akkurat det.

Det som derimot er veldig gøy, er at jeg prøvde meg på å drikke brus når vi var ute og spiste lunsj og det gikk helt fint.

Riktignok klarte jeg bare å drikke halve denne flasken og det tok meg tre gode timer å drikke “alt” det, men jeg opplevde ingen ubehageligheter i forbindelse med å drikke brus så da er den barrieren brutt og jeg kan offisielt drikke brus igjen. Men, jeg er livredd for å legge på meg igjen nå når jeg tross alt endelig har gått så mye ned i vekt så jeg kommer ikke til å drikke brus i tide og utide. Faktisk trenger jeg bare å gå ned ett kilo til nå så er jeg 40kg lettere enn da jeg var på mitt tyngste for 5-6 år siden og det var den gang en drøm jeg trodde var helt uoppnåelig. Nå er den i aller høyeste grad innen rekkevidde. 

Og siden vi snakker nå om vekt nå…. Jeg har ikke gått ned noe denne uken. Har ikke lagt på meg noe heller heldigvis og jeg er ikke så sikker på om det egentlig helt stemmer at jeg ikke har gått ned heller. Jeg tror det har mer med forstoppelse og menstruasjonssyklus å gjøre, uten at jeg skal gå i detaljer på det. Men forstoppelse har blitt et problem for meg etter operasjonen og det faktum at jeg ikke har fått vært på do i det hele tatt denne uken påvirker nok vekten, men jeg satser på at det går seg til nå som jeg har begynt å gå lengre turer og lever mer normalt igjen. Jeg håper i hvert fall det.

Uke fire har vært en bra uke og jeg friskmelder herved meg selv 100% etter operasjonen og går tilbake til å leve livet til det fulle. Nå skal jeg ta tilbake kontrollen over angsten og bare kose meg og nyte hver dag. Det er godt å føle seg som seg selv igjen!

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *