GODE VALG

Categories ufør og kronisk syk

Forrige uke ble litt amputert i forhold til trening, rett og slett fordi jeg valgte å lytte til kroppen. Jeg droppet trening torsdag og fredag for å la kroppen få hvile så UCen forhåpentligvis roet seg igjen. Og det gjorde den. Valget om å droppe trening og lytte til kroppen var et godt valg, fordi jeg nå er i fin form til å forhåpentligvis få en full treningsuke denne uken, og jeg begynner å bli god på å ta gode valg. Enda en super bieffekt av treningen.

For det å trene har for meg hatt store ringvirkninger utover bare den fysiske helsegevinsten ved trening.

Den gamle meg hadde bare lagt på sofaen og ikke gjort noe fornuftig når jeg ikke var helt i form, ganske enkelt fordi jeg ikke orket noe annet på de dagene. Nå er jeg mer opptatt av å gi kroppen hvile gjennom å tilføre positivitet og energi. Så når jeg ikke orket å gå på trening så måtte jeg finne noe annet bra å gjøre for meg selv den dagen, noe som en sliten kropp ville trives med.

Da ble det sjø og fiskestang. En avslappende aktivitet som ikke krever noe særlig av meg, men som gir meg mye. I tillegg fikk vi litt kvalitetstid sammen, jeg og kjæresten, og det er aldri negativt.

Vi pleier jo å trene sammen, men på trening er vi liksom i hver vår boble så det blir ikke kvalitetstid på samme måten. Og her hjemme går det stort sett i den vante hverdags tralten så selv om vi trives og har det fint sammen så er det ikke kvalitetstid på samme måten det heller. Men ute med sjøen, hver sin fiskestang, å oppleve naturen og roen sammen, det er kvalitetstid det. Og selv om jeg ikke orket mer enn en liten time der ute så var det en fin time og jeg følte meg allerede bedre etter den timen.

Jeg kunne egentlig fortsatt dette innlegget om gode valg i det uendelige, for vi tar valg hver dag i forhold til hva vi velger å bruke tiden vår på og kroppen vår til, men også hva vi velger å spise og drikke. Og her har jeg blitt et helt nytt menneske, for selv på de dagene jeg av ulike grunner ikke kommer meg på trening så tar jeg fortsatt gode matvalg. Tidligere hadde jeg tenkt at jeg likevel ødela alt med å ikke gå på trening så da kunne jeg like godt utnytte dagen til det fulle og spise akkurat det jeg hadde lyst på. Og den gang var det stort sett junk og sjokolade jeg hadde lyst på. Nå er jeg opptatt av å tilføre kroppen næring, uavhengig av om jeg får trent eller ikke, og det har ikke tatt lange tiden før det jeg har lyst på endret seg og begynte å samsvare med det som er bra for meg. For jeg craver ikke verken sjokolade eller junk lengre. Selv ikke Pepsi Max har den samme makten over meg lengre. Vann gjør en mye bedre jobb både med å slukke tørsten, men også generelt for kroppen min. Så jeg velger vann veldig mye oftere enn Pepsi Max nå. Nok et godt valg som har blitt en så godt innarbeidet vane at det ikke føles som et valg en gang. Det føles bare riktig. Og når jeg nå er kommet der, da vet jeg at jeg er på god vei i riktig retning!

 

Klem Cissi

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *